بسم الله الرحمن الرحم
"Dan kehidupan di dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui. "
[al-Ankabut, 29:64]

Saturday, October 30, 2010

Sajak Aminah Qutb..

sekiranya,
kita cinta kepada manusia,
tak semestinya manusia cinta kepada kita..

tetapi sekiranya,
kita cinta kepada Allah,
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya..

sekiranya,
kita cinta kepada manusia,
kita akan cemburu kepada orang yang meencintai orang yang kita cintai..

tetapi sekiranya,
kita cinta kepada Allah,
kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan cintanya kepada Allah juga..

Ya Allah,
andainya dia adalah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku,

maka,
campakkanlah ke dalam hatiku,
cinta kepadanya adalah kerana-Mu,
dan campakkanlah ke dalam hatinya,
cinta kepadaku adalah kerana-Mu..

namun,
andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku,
berikanlah aku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian,
yang Kau berikan kepadaku..


**aku amat perlukan Allah dlm menghadapi fatamorgana dunia ini.
cinta lelaki hanya akan merampas perasan ini terhadap Kekasih Agung..
sememangnya jalan mujahadah jalan yang payah. 
aku teguhkan pendirian.
hanya cinta-Nya yang bertakhta di hati, tak boleh dikongsi.
cinta lelaki hanyalah satu cabaran yang perlu dikesampingkan di usiaku tika ini.
sedangkan cita-citaku menggunung tinggi.
impianku tak boleh terhalang!!
langkah juang seorang pelajar mesti diteruskan..

muhasabah




*bermuhasabah tiada salahnya..
tidaklah diri ralit dengan hal duniawi semata2

Friday, October 29, 2010

C.O.C.O.N.U.T

tetibe rase nak wat entry pasal kelape...
kenape??
sebab soalan exam tadi pasal kelape!!
adeyhh...

tau x ni ape??
ni pokok kelape.. hehe

sedap kalau dapat ni..
glupp..

sedapnyer...
Kongsi sikit:
Kesemua bahagian pokok kelapa berguna kecuali kemungkinannya bahagian akar dan pokok kelapa mampu menghasilkan sehingga 75 biji kelapa setahun; dengan itu, ia mempunyai nilai ekonomi yang tinggi. Malah, nama pokok kelapa dalam bahasa Sanskrit adalah kalpa vriksha, yang diterjemahkan sebagai "pokok yang membekalkan semua keperluan kehidupan". Kegunaan pelbagai bahagian kelapa termasuk:
  • batang kelapa boleh dibuat titi serta bahan pembinaan untuk rumah seperti papan, dinding dan lantai
  • daun kelapa boleh dibuat pembalut makanan
  • lidi kelapa boleh dibuat penyapu
  • sabut kelapa boleh dibuat tali
  • tempurung kelapa boleh diproses menjadi ubat nyamuk dan barangan kraftangan
  • minyaknya sebagai minyak masak, minyak pelita dan sabun


** asal la soalan tadi pasal kelape ye??!
mane nak dapat kat cni.. takde..
nak tggu balek umah lame lagi..

Monday, October 25, 2010

Ujian Allah

ujian Allah:
  • meningkatkan keimanan kita terhadap Allah swt (adalah sebaik2nye, tapi perlukan bayaran yang tinggi untuk memilikinya)
  • kita akan lebih beradab dan berakhlak dengan Allah swt (memadai bagi hamba biasa seperti kita ini)
  • mengakibatkan kita bersangka buruk dengan Allah swt (nauzubillah.. jangan sesekali terlintas)

dugaan menjadikan mental kita kuat,
masalah menjadikan kita berfikir,
huru hara menjadikan kita lebih tabah...

Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujianNya.

*semoga kita menjadi hamba yang redha dan diredhaiNya
Insya-Allah..

Monday, October 18, 2010

Pencari JalanMu -afgan-


Telah Banyak Yang Kulewati
Jalan Hitam Di Dunia
Tak Terhitung Selama Nodai
Masih Adakah Kesempatan
Bagiku Mendekatkan
Hati Dan Cinta KasihMu
Kuingin Bersihkan Diriku
Dari Segala Dosa
Yang Telah Kuperbuat Hingga Kini
Kuingin Bersihkan Jiwaku
Terangilah Dengan Segala
Petunjuk JalanMu
Tiada Yang Ada SelainMu
Yang Selalu Menjagaku
Meski Kadang TinggalkanMu
Aku Yang Hanyalah Manusia
Yang Mencari JalanMu
Yang Pasti Kembali PadaMu
*Ya-Rabb ampuni aku..

Love Allah

~love~Allah~ 




mencintai Allah adalah lebih baik dari segala cinta..
cinta abadi itulah cinta tertinggi..
cinta paling agung..
biarkanlah cinta itu meresapi jiwa kita terlebih dahulu...

insya-Allah

Thursday, October 7, 2010

kawan terima kasih!!!

terima kasih daun keladi..
lain kali bagilah lagi!!!

hehehhe

aku telah diberi idea tentang sesuatu hari ni!!!
aku akan mesti cube!!!

insyaAllah akan memberi manfaat
kepada aku dan kamu..
amin...

yeah~~
gumbira




*thanks tau saidah hasanah.. 
maybe amek mase jugakla....



~~Pesanan Buat Si Dia~~

video
*terjumpa di mukabuku ku..

tak slah rasenye kalau nak kongsi...
tapi xpe ke ha??!
BUKAN KARYA ASLI AKU!!!
aku xdpat nak detect sape ownernye...
'double thumbs up' la..

Tuesday, October 5, 2010

Salah Ke Bila Berubah??!

                                                                                                                                           

xxxxxxxx     just need someone shoulder to cry on ;(

21 minutes ago ·  · 






    • Azeera Yahya ak bleh x??!! nah ak bgi pnjam..
      jgn la sdeyh2!!
      19 minutes ago · 


    •              xxxxxxxx huhu
                   boleyh2
                   lgi bnyk lg bgusss
                   19 minutes ago · 
Me
weyh nape
12:24amxxxx
xde pape
ade org ckp cm ak ni pretend je pkai tdung labuh
bkn brubah btl2 pon
12:26amMe
ala jgn la cm2
bese la 2
12:28amMe
yg pntg ko tau niat ko
pdulik la org nk ckp pe
12:28amxxxx
huhu
thx
rase nk nanges je tdi




*sebahagian je..
**per-chat-an dgn rakanku..
                                                                                                                          

yang menimbulkan pertanyaan aku
kenape la kite ni selalu nak mempertikaikan ape yang orang lain lakukan..

bagus ape orang nak berupah??!!
daripade jahat jadi baek
dan daripade baik bertambah2 baeknye...

memang la kite tak tahu ape motif  o faktor yang menbawe kepade perubahan i2
mungkin dah mendapat petunjuk Allah dan terbuke hati untuk berubah..
so, sebagai sahabat seharusnye kita doakan lah agar penghijrahan dorang nie bukan sekadar
hangat2 tahi ayam je, dan biarlah dilakukan secara istiqamah!!!
betol tak??!
lihat dari sudut pandang yang berbeza

mungkin perubahan 2 akan menjadi titik mula 
dalam usaha menjadi seorang hamba Allah dalam erti kata yang sebenar..

", ,"