بسم الله الرحمن الرحم
"Dan kehidupan di dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui. "
[al-Ankabut, 29:64]

Saturday, May 14, 2011

10 Wasiat Hassan Al-Banna ..

Alhamdulillah.. kali nih dapat berkongsi serba sedikit ilmu yang diperoleh bersama kalian. semoga ianya dapat menjadi panduan untuk kita [lebih-lebih lagi, diri ni sendiri] dalam menjalani kehidupan sebagai khalifah Allah. 

Untuk memberi nasihat, diri ini tidak la sempurna mana bahkan banyak sangat yang kurangnya. tapi jika mahu menunggu tahap sempurna tu baru nak saling mengingati, tah sampai bila la kan. haaa.. tiada salahnya kalau kita berusaha untuk menuju ke arah kesempurnaan tersebut, betul tak?

di sini, disenaraikan 10 wasiat Al-Banna untuk kita ;

(1) Apabila saudara mendengar azan, maka bangunlah sembahyang serta merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

(2) Bacalah al-Quran, atau tatapilah buku-buku, atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik ataupun. amalkanlah zikrullah, dan janganlah sama sekali saudara membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tidak berfaedah.

(3) Berusahalah seberapa daya upaya untuk bertutur dalam Bahasa Arab yang betul; kerana Bahasa Arab yang betul (itu, adalah satu-satunya syiar Islam).

(4 Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong itu tidak memberi sebarang apa pun jua kebaikan.

(5) Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

(6) Janganlah bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh sungguh dalam setiap perkara.

(7) Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh para pendengar kerana percakapan yang nyaring begitu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

(8) Jauhilah daripada mengumpat-ngumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa-apa yang boleh memberi kebajikan.

(9) Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudara Ikhwan Muslimin yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta saudara berkenalan; kerana asas gerakan Dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

(10) Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita; oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tentang cara-cara bagaimana hendak mengguna masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri maka ringkaskanlah pelaksanaannya.

[Al-Banna ; Usrah dan Dakwah]

Dari pembacaan ini, sama-sama lah kita renungi dan hayati justeru perbaiki yang kurang dan tambahkan kebaikan.. insyaAllah 

*Astagfirullah banyaknya kekhilafan yang telah dilakukan.. semuanya berpunca dari diri ini yang sering lalai..