بسم الله الرحمن الرحم
"Dan kehidupan di dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui. "
[al-Ankabut, 29:64]

Tuesday, January 24, 2012

Curahan Bakti, Terkesan Di Hati

Assalamualaikum. Hai.

Alhamdulillah Program Operasi Curahan Bakti anjuran Sekretariat Rakan Muda UiTM Segamat dah pun selesai. Makcik bukan exco pon tapi saja je menyibuk jadi facilitator hahaa.. Program 3 hari 2 malam di Felda Sri Ledang, Jementah Johor memenuhi masa cuti makcik sempena raya cina kali nih. Alhamdulillah keseluruhan program berjalan dengan lancar. Allah permudahkan urusan kami ^^,

Banyak sangat pengalaman dan kenangan yang dapat dikutip sepanjang program. Suka, duka, tawa, tangis, pertemuan, perpisahan semuanya ada. Cukup rempah, sempurna adunan untuk dijadikan sebagai kenangan terindah dan pengalaman berharga. Buat exco Rakan Muda aka kawan-kawan makcik (Lieyna dan Syue), terima kasih atas 'paksaan' supaya makcik join program nih. At last, makcik bersyukur sangat sebab terturut serta dalam operasi curahan bakti nih. Banyak benda yang selama nih makcik tak pernah jumpa, kini dah jumpa. Apa yang dulu tak pernah buat, sekarang dah buat. 

Daripada program nih, makcik dapat belajar satu nilai kehidupan; yang hakikatnya tak semua orang beruntung sama macam kita. Sesusah-susah kita tapi sebenarnya ramai lagi yang lebih susah berbanding kita dan sebahagia-bahagia kita rupa-rupanya ada lagi yang jauh lebih bahagia. Nih baru kehidupan kat Felda Sri Ledang je, belum lagi makcik tambah power spec buka lagi lebar skop penglihatan makcik dengan kehidupan masyarakat lain kat luar sana yang lebih luas permukaan tanahnya. Mungkin 'erti kehidupan' dapat didifinasikan lebih mendalam disamping tahap kesyukuran  akan melambung memuncak tinggi berbanding sekarang.

"Wahai orang-orang beriman, [untuk bersyukur kepada Allah] ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; Dan bertasbihlah kamu kepad-Nya pada waktu pagi dan petang." 
Al-Ahzaab: 41-42

Antara aktiviti sepanjang program;

Motivasi bersama pelajar SK RKT Sri Ledang.






Jelajah Kampung dan Gotong-royong.






Sukaneka Bersama Warga Felda.






Haish banyak pulak gamba yang makcik letak. Kesian kena loading lama hahaa. Kalau boleh semua 300++ gamba sepanjang program tu, makcik nak letak ^^v . Rasa indah penuh makna pengalaman kali nih. 

Maaf atas segala kesilapan dan kekurangan sepanjang menjalankan tugas dan sedalam-dalam harapan agar ukhuwah yang dibina akan terus berpanjangan, insyaAllah. 

"Dan dua orang lelaki yang saling mencintai kerana Allah (menjalin persaudara), mereka berkumpul dan berpisah keranaNya." 
HR Bukhari dan Muslim

*masih menunggu kiriman gambar ketika bersama keluarga angkat.


~credit pictures to Syifa Mat

Tuesday, January 17, 2012

Nikmat itu ;)

Assalamualaikum..

Bismillah..

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerana masih diberi peluang dan ruang untuk terus menumpang di alam ini. Syukur tak terhingga juga kerna masih diberi kesempatan untuk memperbaiki dan meningkatkan lagi level keimanan [insyaAllah] agar turut tergolong dalam kumpulan insan yang sentiasa mendapat rahmat dan redha Allah.

Lumrah manusia yang bernama manusia. Ada kala kita lupa, ada kala kita alpa dengan setiap nikmat kurniaan dari Pemberi. Kita cukup megah dengan apa yang kita punya, kita cukup bangga dengan apa yang kita miliki. Namun hakikatnya dan bukanlah hikayat semua yang kita ada, semua yang kita genggam hanyalah PINJAMAN SEMENTARA dari Maha Pemurah. Cukup masa kita harus pulangkan, kembalikan tanpa membuat sebarang counter offer. Alaa adat meminjam, jangan berangan Mat Kemat untuk memiliki secara total. 

Udang yang tersembunyi sebalik mee sebenarnya adalah hanya sekadar satu ujian.  Nikmat Allah yang menimbun banyaknya kepada kita, sebenarnya bukanlah yardstick bahawa Dia mencintai kita. Namun hakikatnya segala nikmat Allah tu hanya sekadar umpan untuk menguji kita. Dia nak tengok sejauh mana kita boleh fully utilizekan nikmat tersebut. Cara bagaimana kita ambil untuk manage dan gunakan nikmat-nikmat tu. 

Sebagai contoh bila kita dibanjiri musibah, Allah sedang test kita apakah kita bersabar atau menyerah kalah. Apabila kita peroleh sesuatu kebahagiaan, apa mungkin kita bersyukur atau terus hanyut dibawa ombak kelalaian. Dan hanya orang yang lalai akan terus hanyut dengan keasyikan dan kesyahduan nikmat pinjaman itu. Tapi bagi mereka yang berfikir, nikmat-nikmat itu menjadi starter lampu pendaflour agar terus mengingati Allah lalu memperhebatkan tahap penjanaan kuasa kuda kehambaan mereka terhadap Maha Besar. 




"Aduhai, benarlah Allah melapangkan rezki bagi siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hambanya dan menyempitkannya; kalau Allah tidak melimpahkan karunia-Nya atas kita benar-benar Dia telah membenamkan kita (pula). Aduhai benarlah, tidak beruntung orang- orang yang mengingkari (nikmat Allah)." 
Al=Qashash, ayat 82


wassalam.. Sampai ketemu lagi ^^,

Wednesday, January 11, 2012

Keistimewaan Wanita #1

Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita,
Ketahuilah bertapa istimewanya menjadi wanita.
Bertapa bertuahnya menjadi wanita.
Dan bersyukurlah kerna menjadi wanita..

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana wanita lebih penyayang dari lelaki. Sabda Rasulullah; "Ibu lebih penyanyang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita solehah lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki soleh.

5. Sesiapa yang menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya umpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.



6. Sesiapa yang membawa makanan untuk keluarganya, maka pahalanya sama seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuannya daripada anak lelakinya. Maka sesiapa yang menyukakan anak perempuannya seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

7. Haid seorang wanita menjadi penebus dosanya yang lalu. Jika pada hari pertama haidnya dia membaca 'Alhamdulillahi'alaa kulli halin wa astaghfirullah' (segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku bermohon ampun kepada Allah dari segala dosa), maka Allah akan membebaskannya dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim dengan aman dari seksa. Bahkan Allah akan mengangkatkan darjatnya sama seperti darjat 40 orang syuhada; apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

8. Sabda Rasulullah; " Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan inggal bersama aku di dalam syurga."

9. Sesiapa yang bersikap ihsan dan mendidik anak perempuan atau saudara perempuannya dengan penuh taqwa dan tanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

10. Daripada Aisyah r.a ; "Sesiapa yang diuji dengan selalu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."



Sumber: Riwayat Bidadari Syurga, Munif Ahmad.

Keistimewaan Wanita #2

Tuesday, January 3, 2012

Kebaikan Itu

" Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? "
Al-Baqarah; 46


MasyaAllah, tetiba macam gerun pulak dengan ayat nih. 
Dalam sibuk mengajak orang lain berbuat kebaikan, sepatutnya diri kita yang perlu diajak lebih ke arah itu.
Biar sama-sama mengejar dan memperoleh ganjaran dari Allah, insyaAllah..


*ingatan dan peringatan untuk diri sendiri*